Birkaç Buharlı Lokomotif Fotoğrafı


46 015 numaralı buharlı lokomotif depo personeliyle birlikte. 2D dingil düzenindeki bu tenderli lokomotifler Henschel-Krupp üretimi olup saatte 80 kilometre azami hıza sahiptir. (Fotoğraf: Ergin Tönük koleksiyonu).


56 027 numaralı lokomotifin üzerinde Bay B. Doğan'ın 10. Ekim. 1943 tarihinde Ankara'da çektirdiği ve annesi için imzaladığı fotoğrafı. Fotoğraf büyük olasılıkla Ankara Garındaki depoda bulunan plaktorna üzerinde çekilmiş. Bu lokomotifler Henschel üretimi olup TCDD filosuna 79 adet alınmıştır ve saatte 70 kilometre azami sürate sahiptir (Lokomotifin tanımlanması ve yeri konusunda önemli ipuçları yakalayan arkadaşım Derya Ferendeci'ye teşekkürler. Fotoğraf: Ergin Tönük koleksiyonu).


Büyük olasılıkla Anadolu'daki bir istasyonda, buharlı lokomotif önünde 9 kişilik bir topluluk (Fotoğraf: Ergin Tönük koleksiyonu).


Ortada üniformalı, İstiklal Madalyası sahibi, Jandarma Kumandanı Merhum Hayrullah Özdemir.
Dedem Hayrullah Özdemir, Bolu Mengen Bürnük köyü Sarı Mustafa oğlu İstanbul saray ahçısı Bekiroğlu Abdullah'ın tek evladıdır.  Fotoğraf İstanbul'da - yanılmıyorsam Fatih - Jandarma komutanı iken -1927-28 ya da 29 tarihinde çekilmiştir. Sol baştaki  Bolu Mengen  Bürnük köyü  muhtarı hiç görmediğim rahmetli amcam Abdullah, yanındaki emekli pilot albay babam Cemal Özdemir, yanındaki rahmetli amcam kara albay Kemal Özdemir, halalarım ve dedemin ikinci eşi İstanbul Üsküdar'lı Muzaffer ninem. Dedem emekli olduktan sonra Mengen'de Phılıps bayii açıp aynı zamanda fotoğrafçılık yapmıştır. (Fotoğrafı Sayın Candan Özdemir Aile Albümünden sağlamıştır).


Çoktan emekliye ayrılmış olan 46 231 numaralı lokomotifin pirinç plaketi. 1D1 dingil düzenindeki bu lokomotif Baldwin üretimi olup TCDD filosuna 53 tane alınmıştır. Bu lokomotifin Ankara Banliyösünde çalışan buharlı lokomotiflerden birisi olma olasılığı yüksektir (Ankara Demiryol Fabrikası, 12. Kasım. 2004).


Aynı seriden 46 228 Bandırma triyaj garında. Bu lokomotif Gani Evis tarafından da kullanılmıştır. Gani Ustanın bu lokomotife ait aktardıkları şöyle:
46 224 - 46 226 - 46 228 makinalarda ben çok çalıştım. Bu makinalar ben Balıkesir'de iken bizdelerdi. Biz bunlarla Balıkesir-Dursunbey arası haftada  iki gün, pazartesi ve salı, günleri, ikişerden dört tren yapardık. Bunun haricinde Balıkesir-Soma arası çalışan karma tren vardı. Biz buna talebe treni derdik. Orada da çalıştı bu makinalar ve makinisti de bendim. Ardından dizelleşmeyle birlikte 46 228'i Bandırma'ya, manevraya verdiler. Fotoğraflar bana o günleri hatırlattı. (26. Nisan. 2005) (Fotoğraf: Ağustos 1985).


46 228'in yandan görünüşü (Bandırma triyaj garı, Ağustos 1985).


56 009 28 Ekim 2006 günü Ankara Loko Bakım Atelyesinde (Fotoğraf: Makinist Murat Kulak).


56 009'un önden görünüşü (Fotoğraf: Makinist Murat Kulak).


Türkiye'de üretilen ilk buharlı lokomotif olma özelliğini taşıyan ve uzun yıllar Ankara Gençlik Parkında hizmet veren KL 46 001 numaralı 600 mm hat genişliğine sahip minyatür lokomotif Ulaştırma Bakanlığının bahçesinde (25. Ocak. 2007).


Eskişehir Lokomotif ve Motor Sanayii Müessesei (ELMS, şimdiki TÜLOMSAŞ) tarafından üretilen Mehmetçik isimli KL 46 004 numaralı lokomotif Ankara Loko Bakım Atelyesi Elektrikli Kısımda. Arkada, bakımı yapılan bir 14 000 elektrikli banliyö dizisi (8. Şubat. 2007).


Mehmetçik, boyanmak üzere maskelenmiş (8. Şubat. 2007).


3407 numaralı buharlı lokomotif yılların hay huyundan sonra uzunca bir süredir Söğütlüçeşme Garının önündeki parkta yeşillikler içinde dinleniyor (9. Temmuz. 2008).


3407 numaralı buharlı lokomotifin üç çekici akuple dingili ve toplam dört dingili var. Tendersiz lokomotif olduğu için numarası dört haneli ve sekiz lokomotiflik bir serinin yedinci lokomotifi (9. Temnmuz. 2008).

Ana Sayfaya...